Het Japanse merk heeft de brandstofcel veel compacter kunnen maken en efficiënter, zodat het verbruik omlaag gaat en er tanks kleiner kunnen worden toegepast.
Toyota heeft een doorbraak bereikt in brandstofcel-technologie. De nieuwe techniek zal worden getoond op de autoshow van Frankfurt (IAA).
Naar verluidt heeft Toyota de brandstofcel zodanig kunnen verkleinen dat de energiedichtheid 3 kW per liter bedraagt. Daardoor zijn de productiekosten lager en kan er meer stroom worden gehaald uit de waterstof, waardoor de tanks kleiner kunnen uitvallen.
Desondanks zou een auto met de nieuwe techniek, de FCV-R Concept die later dit jaar op de Tokyo Motor Show wordt gepresenteerd, een actieradius van 675 kilometer hebben. In 2015 wil Toyota een productiemodel klaar hebben, de FCHV.
Momenteel zou zo’n model nog rond de 80.000 euro moeten kosten, maar Toyota denkt de productiekosten nog te kunnen halveren. Volgens het Japanse merk wordt de brandstofcel de belangrijkste technologie in het volgende decennium.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl